miércoles, 25 de julio de 2012

Efectes de so

L'àmplia gama de timbres i efectes que té la flauta no s'ensenya, normalment, a nens que comencen a tocar la flauta. Això és curiós. M'explico:

Per començar, qualsevol nen petit que comença a tocar la flauta amb uns sis anys té moltes dificultats per bufar d'una manera contínua i amb suport, per no parlar de treure un so gros i amb una qualitat tímbrica controlada... Hem de tenir en compte que un nen que comença, bàsicament, ha d'aprendre a bufar. I es pot ensenyar a bufar sense haver de buscar un so estàndard a la flauta... podem buscar de fer efectes. Sons amb aire! Sons amb poc timbre, sons amb més timbre... Hi ha tota una paleta de colors que els nens poden treballar i, de pas, aconseguir una bona base per a, més endavant, poder treure un so convencional amb un bon suport de diafragma.

D'això en parlàvem amb l'Agustín Fernández (un flautista que, com jo, havia estudiat amb la Júlia Gállego a Barcelona) mentre ell em parlava del seu treball de final de carrera que tractava sobre aquest tema. Per què no utilitzar els exercicis tècnics que eren beneficiosos per a nosaltres amb els petits flautistes que comencen? Exercicis de frulatto, sons eòlics, tocar i cantar alhora... N'hi ha una àmplia gama i normalment els aprenem quan ja estem una mica més crescudets... Per què no començar a ensenyar-ho des del principi? Sabem que els exercicis de frulatto ens donen velocitat d'aire... a més, si el frulatto el fem des de la gola, la relaxem... cantar i tocar alhora ens dóna resultats semblants...

Estaria molt bé poder convinar, des de petits, els exercicis de so convencionals amb exercicis amb tècniques exteses. A més, l'alumnat no veuria la música contemporània com una cosa de marcians, sinó que ho faria com el que és: música.



No hay comentarios:

Publicar un comentario